vrijdag 27 juni 2014

Dag 34 - Icefields Parkway

Vandaag een prachtige rit voor de boeg, dwars door de Rocky Mountains over de Icefields Parkway naar Jasper. Bij het opstaan scheen de zon en was het prachtig, zonnig weer; een ideale dag om deze route te rijden. Eenmaal op de Icefields Parkway hingen er toch wel dreigende wolken boven de bergen maar heel voorzichtig prikte de zon er ook hier doorheen.

Onze eerste stop was bij Peyto Lake, een door een gletsjer gevoed meer. Gedurende de zomer stroomt er een aanzienlijke hoeveelheid rotspoeder (rock flour) in het meer, dat ontstaan is door de erosie in de gletsjer. Dit rotspoeder zorgt voor de bijzondere blauwe kleur van het water. Opnieuw veel sneeuw op de wandeling er naar toe, niet gek gezien de hoogte (2100 meter) en ligging van het meer.

Daarna de route vervolgd en de volgende stop was bij Mistaya Canyon, waar ook wij (Annemarie en Erik) nog niet eerder waren geweest. De diepe kloof heeft opvallend bochtige wanden waar het vele smeltwater met enorme kracht doorheen stroomt.
Vanaf daar hebben we nog een stukje omhoog gelopen vanwaar we een mooi uitzicht hadden op de canyon en de omgeving.

Inmiddels was het al half twee en hoog tijd voor een stop en een kop koffie. Gelukkig waren we vlakbij The Crossing, een overnachtings- en eetgelegenheid aan de Icefields Parkway.

Na de koffie hebben we een prachtig plekje opgezocht voor de lunch en waar we min of meer belaagd werden door de ground squirrels die graag mee wilden lunchen.

Met nog meer dan de helft van de route te gaan zijn we weer op pad gegaan.Opvallend was echter wel het ontbreken van wildlife, slechts één bighorn sheep waren we tegengekomen.

Bij de Athabasca Glacier besloten we een paar foto's te maken maar er niet naar toe te lopen. Het is namelijk nog een flink klimmetje (en daarboven is het echt niet warm) en gezien de tijd en het feit dat we hier eerder zijn geweest besloten we daarna verder te rijden.

Tegen het eind van de middag zagen we onverwachts toch nog een beer in de berm aan de overkant van de weg. Vervolgens weer verder, richting de Sunwapta Falls. Daar hebben we een stop gemaakt en ook hier veel smeltwater dat met donderend geraas naar beneden komt.

Als laatste nog de Athabasca Falls bekeken en vervolgens via de parallelweg richting Jasper gereden waar we aan het begin van de avond arriveerden en we met zijn vieren een leuke cabin hebben aan de rand van de rivier.

Sunwapta Falls                                                   Athabasca Falls